دکوراسیون, دنیای مبل

نقطه کانونی منزل چیست؟ نقطه کانونی دکوراسیون

نقطه کانونی منزل چیست

وقتی بخواهید تغییراتی در منزلتان بدهید یا برای اولین بار بخواهید چیدمان و طراحی منزلتان را طبق اصول دکوراسیون پیش ببرید، اگر در اینترنت جستجو کرده باشید یا از یک کارشناس کمک گرفته باشید، قطعا باید با نقطه کانونی مواجه شده باشید که ممکن است سوال نقطه کانونی منزل چیست برایتان پیش آمده باشد که به همین خاطر به این مقاله از سانترال مبل مراجعه کرده اید، ما در مقاله ی اصول چیدمان مبل در منزل اشاره ای به نقطه کانونی در منزل داشتیم، اما قصد داریم در این مقاله به طور کامل به این مبحث نیز بپردازیم، با من همراه باشید.

نقطه کانونی در خانه

نقطه کانونی در منزل چیست؟

اگر تا به حال نمی دانستید، باید بگویم که یکی از اصل های مهم در دکوراسیون، نقطه کانونی منزل است که  که پیشنهاد می شود حتما به آن توجه کافی را داشته باشید، در این مقاله به طور دقیق به این مبحث خواهیم پرداخت.

نقطه کانونی همان چیز یا عنصری است که شما به محض ورود به یک اتاق، چشمتان به بر روی آن فرود می آید و نگاهتان را به سمت خودش می برد، یک نقطه کانونی می تواند یک چیزی مثل شومینه یا یک آینه باشد و یا یک چیز خاص، مثلا برای یک ویلایی که دید به سمت ساحل دارد، یک پنجره بزرگ به سمت ساحل می تواند نقطه کانونی خوبی باشد، پس بجای اینکه با پرده آن را بپوشانید، می توانید آن را در معرض دید قرار دهید.

نمونه نقطه کانونی منزل

یک نقطه کانونی در منزل می بایست یک چیز جذاب و جالب به نظر برسد، یک چیز با رنگ های مختلف و جذاب، بافت جالب و زیبا و یا یک گل با ظاهر خاص! شما باید یک چیزی که مطابق با سلیقه شما و متناسب با محیط اتاق باشد را انتخاب کنید تا بتوانید یک دکوراسیون اصولی با نقطه کانونی صحیح و با تناسب داشته باشید.

اما در ادامه مقاله ی نقطه کانونی منزل چیست قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه می توانیم نقطه کانونی محیطمان را پیدا کنیم و آن را بشناسیم.

پیدا کردن نقطه کانونی اتاق

اگر شما هم قصد داریم نقطه کانونی یک اتاق را پیدا کنید، باید به طور کلی به دنبال بزرگترین چیزی که در محیط وجود دارید بگردید، چون همان طور که گفته شده، به شکل کلی بزرگ ترین چیزی که در یک اتاق وجود دارد، نقطه کانونی آن محیط محسوب می شود.

مثلا یک شومینه، پنجره، تلویزیون و یا یک کتابخانه می تواند به عنوان بزرگترین چیزی که می توانید در محیط بیابید باشد، اما همیشه به همین صورت که گفته شده هم نیست و ممکن است تفاوتی وجود داشته باشد.

آیا شما هم فکر می کنید که اتاق تنها یک نقطه کانونی می تواند داشته باشد؟ اگر فکر می کنید به همین صورت است باید در پاسختان بگویم که اشتباه می کنید، شما می توانید چندین نقطه کانونی در منزل داشته باشید! جالب است مگر نه؟ شما هیچ محدودیتی در داشتن قسمت های مختلف زیبا و جذاب به عنوان یک نقطه کانونی ندارید و می توانید چندین مورد و بخش را در نظر بگیرید.

اما شاید شما هم مثل من دوست ندارید در یک محیط شلوغ که به امید زیبایی بیشتر با نقطه کانونی های مختلف طراحی شده حضور داشته باشید، پس بهتر است سعی کنید تعداد نقطه کانونی های در محیط را متناسب با اندازه ی اتاق در نظر بگیرید، اما به طور استاندارد، یک تا سه نقطه کانونی می تواند انتخاب خوبی برای تعداد نقطه های کانونی در خانه باشد.

برای این که یک مثال هم در زمینه چندین نقطه کانونی در منزل داشته باشیم، همان مثال قبلی که داشتیم را ادامه می دهیم، فرض کنید وارد یک اتاق می شوید که در مقابل خودتان یک پنجره رو به ساحل یا کلا هر ویوی زیبا، مثلا یک برج زیبا در شهر دارید، حال شما می توانید با چیدمان درست مبل در اتاق و داشتن یک شومینه در موقعیت مناسب، یک اتاق استاندارد با دکوراسیونی اصولی داشته باشید که می توانید یک گفت و گوی جذابی با مهمانانتان داشته باشید و یا با دوستتان یک فنجان چای بنوشید.

نقطه کانونی درست منزل

نقطه کانونی منزل چیست – انتخاب نقطه کانونی منزل

اگر فکر می کنید برای این که نقطه کانونی داشته باشید، چیزی را که انتخاب می کنید باید روی دیوار باشد یا جزئی از دیوار باشد، در پاسخ تان می گویم که اشتباه می کنید، نقطه کانونی می تواند جدا و مستقل از نقطه کانونی باشد، برای مثال می توانید یک فرش زیبا و خوش رنگ، پارکت یا کفپوش زیبا، لوستر های آویزان و هرچیزی را برای نقطه کانونی اتاق در نظر بگیرید، اما مهم این است که درست و اصولی باشد و بتوان چیز های اطرافش را هم متناسب با آن داشت.

نقطه کانونی در نقاط مختلف منزل

اولین مورد در مورد اتاق خواب است، برای این که بتوانید برای اتاق خواب خودتان یک نقطه کانونی داشته باشید، بهترین موردی که می توانید در نظر بگیرید تخت خواب است.
نیمکت! داشتن نیمکت برای اتاق نشیمن را فراموش نکنید که گزینه خوبی می تواند باشد.

نقطه کانونی منزل چیست – نقطه کانونی در ساده ترین حالت

بیایید تصور کنید که منزل شما معماری خاصی ندارد و کاملا ساده است که بخواهید براحتی یک نقطه کانونی داشته باشید، بنظر شما باید چه کنید؟
می توانید با نقاشی ها، عتیقه ها، گل ها و گیاهان، لوازم جانبی ها و… هم نیز به کار ببرید.

 

نقطه کانونی منزل چیست

نکات پایانی – نقطه کانونی منزل چیست

یک سری نکات هم در زمینه ی نقطه کانونی منزل وجود دارد که بهتر است آن ها را رعایت کنید تا بتوانید به بهترین شکل نقطه کانونی یا نقطه کانونی های منزلتان پیدا کنید و یا تعیین کنید.

  • تعداد زیاد نقطه کانونی: داشتن نقطه کانونی در منزل به تعداد زیاد می تواند شلوغی بیش از حد ایجاد کند و ممکن است این مورد باعث اذیت شدن شما و مهمانانتان شود.
  • تناسب در تعداد و اندازه: برای مثال اگر قصد دارید از لوستر برای نقطه کانونی استفاده کنید، باید به این مورد هم توجه داشته باشید که اندازه ی آن متناسب با عناصر محیط باشد و نه زیاد بزرگ باشد و نه زیاد کوچک.
  • تطابق رنگ زیاد: همانطور که تطابق رنگ بین عناصر و محیط می تواند زیبا باشد، زیاد مطابقت دادن رنگ عناصر با یکدیگر می تواند زیبایی منزل را کاهش دهد، سعی کنید بعضی از عناصر را با رنگ متضاد محیط تهیه کنید تا زیبایی بیشتری را داشته باشید.
  • روشنایی در اتاق: یکی از موارد به شدت مهم و پر اهمیت، داشتن نور و روشنایی کافی در اتاق و منزل است، داشتن نور کافی و مناسب می تواند زیبایی محیط و عناصر را بیشتر به رخ بکشید، اما مهم ترین اهمیت آن این است که نور کافی می تواند خلق و خوی بهتری را برای شما به نسبت نور کم و تاریکی رقم بزند، اهمیت نور و روشنایی در منزل را دست کم نگیرید.

مواردی که در مقاله ی نقطه کانونی منزل چیست می تواند به شما در مورد نقطه کانونی دکوراسیون منزلتان کمک به سزایی کند،، اگر قصد خرید مبل چستر را دارید و نیاز به راهنمایی دارید می توانید از مقاله ی راهنمای خرید مبل چستر دیدن کنید، از این که تا به اینجای این مقاله از سانترال مبل با من همراه بودید سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *