دکوراسیون

دکوراسیون داخلی چیست؟ بررسی انواع دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست

طراحی دکوراسیون داخلی یک هنر است، هنر ایجاد فضایی زیبا و کاربردی در داخل ساختمان که امروزه به یک صنعت پر کاربرد و مهم تبدیل شده است، دکوراسیون داخلی شامل استفاده از عناصر مختلف طراحی مانند رنگ ها، بافت ها، مواد و مبلمان برای ایجاد یک محیط بصری جذاب و کاربردی است، طراحی دکوراسیون داخلی را می توان با توجه به ترجیحات و سلیقه مشتری و هدف فضا در سبک های مختلفی انجام داد، در این مقاله از سانترال مبل به خوبی به دکوراسیون داخلی چیست پاسخ می دهیم و نکاتی که باید درباره آن بدانید را بازگو می کنیم، با من همراه باشید.

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی فرآیند طراحی و ارتقای فضای داخلی یک ساختمان برای ایجاد یک محیط بصری جذاب و کاربردی است، اما کاربردی و جذاب در دکوراسیون به چه معناست؟ چه دکوراسیونی می تواند یک دکوراسیون جذاب و کاربردی به حساب بیاید؟ همانطور که گفته شده دکوراسیون شامل استفاده از عناصر مختلف طراحی مانند رنگ ها، بافت ها، مواد و مبلمان برای ایجاد فضایی راحت و زیباست که بهترین بودن در هر کدام از این موارد می تواند مفهوم کلی خوب بودن یک دکوراسیون باشد، در ادامه به نکات مهمی در این باره می پردازیم.

انواع دکوراسیون داخلی

هدف اولیه دکوراسیون داخلی ایجاد فضایی است که نه تنها کاربردی باشد، بلکه بتواند منعکس کننده ی سلیقه ی شخص باشد و نیاز های منحصر به فردی را براورده کند؛ طراحی دکوراسیون داخلی می تواند برای یک خانه، اتاق کار و یا یک شرکت بزرگ انجام شود که هر کدام از این موارد نکات و اصولی را به همراه دارند.

مقاله پیشنهادی: اصول چیدمان مبل در منزل

بعد از ارائه توضیحات کلی در مورد دکوراسیون داخلی چیست و قبل از این که به سراغ نکات مهم در مورد دکوراسیون برویم، قصد دارم در مورد انواع دکوراسیون داخلی نکات و توضیحاتی را ارائه دهم، این توضیحات شامل نکات زیر می شود:

دکوراسیون داخلی چیست – انواع دکوراسیون داخلی

دکوراسیون انواع مختلفی دارد، در ادامه به انواع مختلف دکوراسیون داخلی می پردازیم:

دکوراسیون داخلی معاصر:

دکوراسیون داخلی معاصر، یک سبک دکوراسیونی است که در قرن بیستم پدیدار شد و در سال های اخیر به طور گسترده ای محبوب شده است، این سبک بر خطوط تمیز، سادگی و عملکرد تأکید دارد، فضای داخلی در دکوراسیون معاصر اغلب دارای یک رویکرد مینیمالیستی در طراحی، با رنگ های خنثی و مبلمان ساده است، اگر فکر می کنید که این سبک از دکوراسیون با سلایق شما مشابه است می توانید بیشتر در مورد این سبک دکوراسیون در اینترنت بخوانید.

دکوراسیون داخلی سنتی:

دکوراسیون داخلی سنتی یکی دیگر از انواع سبک ها در دکوراسیون است که قرن هاست وجود داشته است، با جزئیات آراسته، رنگ های غنی و پارچه های مجلل مشخص می شود، این سبک اغلب با دوره های تاریخی مانند دوران ویکتوریا مرتبط است و هنوز هم در نقاط خاصی از جهان محبوب است، البته در ایران سبک های مختلفی مانند قاجاری و… هم وجود دارد که اگر دوست دارید بیشتر در این باره دانید می توانید جست و جوی بیشتری انجام دهید.

دکوراسیون داخلی مدرن:

دکوراسیون داخلی مدرن سبکی است که در اوایل قرن بیستم پدیدار شد و با سادگی، خطوط تمیز و مینیمالیسم مشخص می شود، این سبک معمولا با جنبش باهاوس همراه است که بر استفاده از اشکال هندسی ساده و طراحی کاربردی تاکید داشت.

جنبش باهاوس چیست؟

جنبش باهاوس(Bauhaus) یک جنبش هنری و طراحی آلمانی است که در اوایل قرن بیستم ظهور کرد، این جنبش در سال ۱۹۱۹ توسط معمار والتر گروپیوس (Walter Gropius) تأسیس شد و به سرعت به یکی از تأثیرگذار ترین جنبش‌ های طراحی قرن بیستم تبدیل شد، جنبش باهاوس به دنبال ترکیب هنر و صنعت بود، به همین علت جنبش بائوهاوس در معماری، طراحی و هنر مدرن قابل توجهی دارد.

اصول جنبش بائوهاوس، بر پایهٔ گرایش به حذف عناصر زیادی از طراحی‌های سنتی بود، این جنبش به دنبال ایجاد طرح‌ هایی بسیار ساده و کاربردی بود که با توجه به شرایط صنعتی زمان، در مقیاس بزرگتر هم تولید شود، از اصول بائوهاوس بود که طرح باید شامل عناصری مانند فرم، رنگ، مواد و تابلو های نمایشی باشد؛ به عنوان نمونه، شمایل اشیای مصرفی مانند چای‌ ساز یا مبل‌ های آپارتمانی برای جنبش بائوهاوس باید به صورتی باشند که بتوانند در انبارهای بزرگ، ساختمان‌های صنعتی و مسکونی، یا حتی در خانه‌ ها کاربرد داشته باشند.

دکوراسیون داخلی روستایی:

دکوراسیون داخلی روستایی سبکی است که اغلب با کابین‌ ها، اقامتگاه‌ ها و انواع دیگر محیط‌های روستایی مرتبط است، این سبک با استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و چرم مشخص می شود، فضای داخلی روستایی اغلب دارای رنگ های خاکی و مبلمان ساده و کاربردی است.

مقاله پیشنهادی: مبلمان چیست

دکوراسیون داخلی صنعتی:

دکوراسیون داخلی صنعتی سبکی است که در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 ظهور کرد، این سبک با استفاده از مواد خام مانند آجر، بتن و فلز مشخص می شود، فضای داخلی صنعتی اغلب دارای سقف های بلند، پنجره های بزرگ و پلان های باز است که می توان یک نوع کاربرد آن را برای سوله ها و کارگاه ها مثال زد.

دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی:

دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی سبکی است که در کشورهای شمال اروپا سرچشمه گرفته است، این سبک با رویکرد مینیمالیستی به طراحی، با تمرکز بر عملکرد و سادگی مشخص می شود، فضای داخلی اسکاندیناوی اغلب دارای رنگ های روشن، مواد طبیعی و مبلمان ساده است.

دکوراسیون داخلی بوهمیایی:

دکوراسیون داخلی بوهمیایی سبکی است که اغلب با هنرمندان همراه است، این سبک با استفاده از رنگ های روشن، الگو های برجسته و ترکیبی از بافت ها و مواد مشخص می شود، فضای داخلی بوهمیایی اغلب دارای مبلمان و لوازم جانبی متنوع و فضایی آرام و غیر رسمی است.

بعد از این که انواع مختلفی از دکوراسیون را مورد بررسی قرار دادیم و درباره آن ها اطلاعات کلی را ارائه دادیم، در ادامه به اصول دکوراسیون برای بخش هایی از خانه می پردازیم، با من در ادامه ی مقاله ی دکوراسیون داخلی چیست همراه باشید.

دکوراسیون داخلی چیست

دکوراسیون داخلی چیست – دکوراسیون داخلی اتاق خواب

اتاق خواب، به عنوان یکی از مهم‌ترین اتاق‌های منزل، دکوراسیون آن باید به گونه‌ ای طراحی و دکوره شود که آرامش و راحتی روحی را به ساکنان خود ببخشد، در اینجا به برخی اصول دکوراسیون داخلی برای اتاق خواب می‌پردازیم:

  1. رعایت تعادل رنگی: رنگ‌های انتخاب شده برای اتاق خواب، باید تعادلی بین آن‌ها حفظ شود؛ برای مثال، اگر از رنگ آبی برای دیوار استفاده کرده‌ اید، از رنگ‌ های سفید، خاکستری، نقره‌ ای و طوسی برای مبلمان و لوازم جانبی استفاده کنید.
  2. استفاده از نورپردازی مناسب: نور مناسب، به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد آرامش و راحتی در اتاق خواب بسیار مهم است، برای این منظور، بهتر است از نورپردازی موقعیتی استفاده کنید، نور موقعیتی، نوری است که از سمت پایین به بالا بر روی دیوارها و آیینه‌ها تابیده و نرخ توسعه مستقیم را به حالت آرام تبدیل می‌کند، همچنین برای ایجاد نور مناسب در اتاق خواب، می‌ توانید از لامپ‌ های دارای کیفیت نور مناسب استفاده کنید، شما می توانید با مراجعه به مقاله ی اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی به نکات بیشتری در مورد نورپردازی دسترسی داشته باشید.
  3. استفاده از کاغذ دیواری و طرح های مختلف: شما می توانید برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب تان از طرح ها و کاغذ دیواری ها کمک بگیرید، امروزه طرح های مختلف و متنوعی در کاغذ دیواری ها به وجود آمده است و حتی شما می توانید طرح دلخواه تان را برای کاغذ دیواری اتاق تان انتخاب کنید، طرحی انتخابکنیدکه مناسب و مکمل دیگر اجزای دکوراسیون شما هم باشد.

دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن، اتاقی است که بیشترین زمان را در آن می‌ گذرانید و در آن با مهمانان و خانواده‌تان تعامل و معاشرت دارید، به همین خاطر، دکوراسیون داخلی این اتاق بسیار مهم است و باید برای فضایی راحت، مطبوع و جذاب به کار گرفته شود، در این مقاله به بررسی اصول و نکات کلیدی دکوراسیون داخلی برای اتاق نشیمن می‌ پردازیم.

  • انتخاب مبلمان برای اتاق نشیمن: همان طورکه در بالا تر هم اشاره داشتیم، اتاق نشیمن یکی از اتاق هایی است که در آن رفت و آمد و زمان بیشتری صرف می شود و همین میزان ترافیک در ایناتاق استکهآنرا مهم می کند و اهمیت رعایت اصول دکوراسیون در آن را مهم تر می کند؛ شما می بایست سعی داشته باشید تا مناسب ترین و کاربردی ترین مبلمان را برای اتاق نشیمن انتخاب کنید، مبلمانی که هم از نظر راحتی بتواند پاسخگئی نیاز شما باشد و هم ماندگاری مناسبی داشته باشد و بتواند در مقابل فشار ها مقاوم باشد.
  • رنگبندی مناسب در اتاق نشیمن: رنگبندی کاربرد های فراوانی دردکوراسیون دارد و یکی از کاربرد هایی که مربوط به رنگبندی در اتاق نشیمن می شود این است که بر روی خلق و خوی تاثیر دارد، شما باید رنگبندی را انتخاب کنید که در دراز مدت بدلیل حضور بیشتر در آن اتاق از رنگبندی آن خسته نشوید و برای تان جذابیت کافی و همیشگی را به همراه داشته باشد.

دکوراسیون داخلی چیست – دکوراسیون داخلی یکی از اجزای مهم و موثر در ایجاد فضایی راحت و زیبا است، این شامل استفاده از عناصر مختلف طراحی مانند رنگ ها، بافت ها، مواد و مبلمان برای ایجاد فضایی است که هم کاربردی و هم از نظر بصری جذاب باشد، سبک های مختلفی در دکوراسیون داخلی وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و ویژگی های منحصر به فردی دارند که در بالا تر مقاله ی دکوراسیون داخلی چیست این سبک ها را مورد بررسی قرار دادیم.

فرقی نمی‌ کند رویکرد مینیمالیستی را ترجیح دهید یا سبک سنتی و آراسته، یک سبک دکوراسیون داخلی برای نیاز های شما عالی است و همین که سعی دارید طبق یک سبک استاندارد پیش بروید یک نقطه قوت عالی است، با کار با یک دکوراتور داخلی ماهر می توانید فضایی ایجاد کنید که شخصیت و سلیقه شما را منعکس کند، نیازهای خاص شما را برآورده کند و گذر وقت و زندگی را در فضای داخلی تان لذت بخش تر کند، از این که تا به انتهای مقاله ی دکوراسیون داخلی چیست با من همراه بودید سپاس گزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *