دنیای مبل

تاریخچه مبلمان در جهان و ایران

تاریخچه مبلمان در جهان

احتمالا باید بدانید که قرن های زیادی است که صنعت مبلمان یکی از صنایع جدایی ناپذیر زندگی بشر بوده است، تکامل طراحی و ساخت مبلمان دارای تاریخچه غنی است و در طول زمان با تغییر در مواد، تکنولوژی و سبک های طراحی تکامل یافته است و شاهد پیشرفت ها و تکامل های بیشتر و بهتر از این ها هم خواهیم بود، در این مقاله از سانترال مبل به تاریخچه مبلمان در جهان نگاهی خواهیم داشت، با من تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تاریخچه مبلمان در جهان

بهتر است که بدانید مبلمان یکی از چیز هایی است که از ابتدای تمدن بشری وجود داشته است، مبلمان های اولیه و ابتدایی از مواد های طبیعی مانند سنگ ها، تنه درختان و پوست حیوانات ساخته می شدند.

تحولات مبلمان در گذر زمان

 

از لحاظ تاریخی، مبلمان عمدتاً با دست ساخته می شد و عمدتاً توسط ثروتمندان استفاده می شد، اولین مبلمان شناخته شده به مصر باستان برمی گردد، جایی که مبلمان عمدتاً از چوب ساخته می شد و شامل صندلی، میز و تخت می در اروپا، در طول دوره قرون وسطی، مبلمان بیشتر از بلوط ساخته می شد و با حکاکی های پیچیده طراحی شده بود.

اولین کسانی که مبلمان های پیچیده تری را توسعه دادند و ساختند مصری ها بودند که شایان ذکر است آن ها از اولین کسانی هستند که از برنز و عاج در طراحی و ساخت مبلمان خود استفاده کردند.

تاریخچه مبلمان در جهان – در طول قرون وسطی، طراحی مبلمان در اروپا به شدت تحت تاثیر معماری گوتیک، با کنده کاری های استادانه و جزئیات پیچیده بود، دوره رنسانس شاهد تغییر به سمت طرح های کلاسیک تر، با الهام از یونانیان و رومیان باستان بود.
مبلمان این دوره با خطوط تمیز، تقارن و تعادل مشخص می شد.

قرن هجدهم شاهد افزایش محبوبیت مبلمان پرزرق و برق بود و طراحانی مانند توماس چیپندیل و رابرت آدام قطعاتی با جزئیات پیچیده و کنده کاری های ظریف خلق کردند، انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم تغییرات عمده ای در صنعت مبلمان ایجاد کرد.
تکنیک های تولید انبوه معرفی شد که امکان تولید مبلمان را در مقیاس بزرگ فراهم کرد، این امر منجر به کاهش محبوبیت مبلمان دست ساز شد.

در ادامه ی مقاله تاریخچه مبلمان در جهان به سراغ تحولاتی که در قرن بیستم شاهد آن در صنعت مبلمان بودند می رویم؛ قرن بیستم با معرفی مواد و فناوری‌های جدید، شاهد تحول بزرگی در طراحی مبلمان بود، جنبش هنر دکو در دهه‌های 1920 و 30 سبک جدیدی را ایجاد کرد که با خطوط براق، اشکال هندسی و تمرکز بر مواد لوکس مانند چوب‌ها و فلزات عجیب و غریب مشخص می‌شود.
در اواسط قرن بیستم، جنبش طراحی اسکاندیناوی با تمرکز بر سادگی، عملکرد و مواد طبیعی محبوبیت پیدا کرد.

در سال های اخیر، صنعت مبلمان شاهد افزایش علاقه به مبلمان دست ساز و سفارشی بوده است، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به دنبال قطعات منحصر به فرد و خاص هستند که نشان دهنده سبک و شخصیت فردی آنها باشد، مواد پایدار و سازگار با محیط زیست نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند، زیرا مصرف کنندگان از تأثیر تصمیمات خرید خود بر محیط زیست آگاه تر می شوند.

صنعت مبلمان نیز تحت تاثیر پیشرفت های تکنولوژی هم در سال های اخیر بوده است، ظهور تجارت الکترونیک و خرید آنلاین، خرید مبلمان را برای مشتریان آسان‌تر کرده است، فناوری واقعیت افزوده (AR) نیز معرفی شده است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد قبل از خرید، قطعات مبلمان را در خانه خود تجسم کنند.

یعنی با استفاده از این تکنولوژی می توانند مبلمانی که قصد تهیه آن را دارند را در محیط و فضای مورد نظرشان قرار دهند و از تناسب آن با محیط مد نظر و همچنین سلیقه فردی شان مطمئن شوند، این یعنی دیگر استرس و اضطراب این که اگر مبل ها متناسب با فضای مد نظر نباشند و یا متناسب با سلیقه نباشند معنی ندارد و می توان قبل از خرید مبلمان این موضوع را حل کرد و از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

از این که تا به این جای مقاله ی تاریخچه مبلمان در جهان با من همراه بودید سپاس گزارم، پیشنهاد می کنم با ادامه ی مطالب بعدی هم من را همراهی کنید.

مقاله ی انواع چوب در مبلمان را می توانید به عنوان مقاله ی بعدی که می خوانید در نظر بگیرید.

همان طور که گفته شد با صنعتی شدن جهان، تولید مبلمان نیز تکامل یافت، معرفی ماشین آلات در اواخر قرن 19 امکان تولید انبوه مبلمان را فراهم کرد و آن را برای عموم مردم در دسترس و مقرون به صرفه تر کرد؛ استفاده از موادی مانند فلز، پلاستیک و شیشه نیز رواج بیشتری یافت که منجر به طراحی های جدید و بدیع شد.

تاریخچه مبلمان

در قرن بیستم، صنعت مبلمان شاهد پیشرفت های چشمگیری در فناوری و طراحی بود، یکی از تأثیرگذارترین جنبش ها در طراحی مبلمان، جنبش باهاوس بود که بر اهمیت کارکرد، سادگی و کاربردی بودن تأکید داشت.
این حرکت منجر به خلق قطعات نمادینی مانند صندلی واسیلی و صندلی بارسلونا شد که امروزه هم نیز محبوب هستند.

در نیمه دوم قرن بیستم، تولید مبلمان به طور فزاینده ای جهانی شد؛ کشورهایی مانند ایتالیا، دانمارک و ایالات متحده به دلیل طراحی های نوآورانه خود مشهور شدند و بسیاری از کارخانه ها شروع به برون سپاری تولید به کشورهایی با هزینه نیروی کار کمتر کردند، این منجر به افزایش رقابت و طیف وسیع تری از سبک ها و طرح ها شد.

تاریخچه مبلمان در ایران

همان طور که به این موضوع هم اشاره کردم، قصد دارم در این مقاله به تاریخچه مبلمان در ایران هم بپردازم و یکسری اطلاعات مفیدی از این موضوع ارائه دهم، خوش حال می شوم در این بخش هم با من همراه باشید.

مبلمان نقش مهمی در تاریخ ایران داشته که قدمت آن به دوران باستان باز می گردد، مبلمان ایرانی در دوران امپراتوری هخامنشی (550 تا 330 پیش از میلاد) و سلسله ساسانی (224 تا 651 پس از میلاد) با اثاثیه مجلل ساخته شده از مواد گرانبها مانند طلا، نقره و عاج بسیار مورد توجه بود.

در دوره اسلامی، مبلمان ایرانی با معرفی نقوش پیچیده هندسی و گل و همچنین توسعه فنون جدید در نجاری و فلزکاری به تکامل خود ادامه داد، قالی‌ها و فرش‌های ایرانی نیز با طرح‌ها و نقش‌های پیچیده که تأثیرات فرهنگی و هنری آن زمان را منعکس می‌کردند، به اقلام بسیار ارزشمندی تبدیل شدند.

در عصر مدرن، طراحی مبلمان ایرانی همچنان به تکامل خود ادامه داده است و بسیاری از طراحان معاصر عناصر و نقوش سنتی را در کار خود گنجانده اند. استفاده از مواد محلی و روش‌های تولید پایدار نیز در سال‌های اخیر اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است که نشان‌دهنده آگاهی روزافزون از مسائل زیست‌محیطی و تمایل به ترویج صنعت‌گری و طراحی محلی است.

نتیجه گیری تاریخچه مبلمان در جهان

امروزه، صنعت مبلمان همچنان در حال تکامل و انطباق با روندها و فناوری های جدید است، با ظهور تجارت الکترونیک، خرده‌فروشان آنلاین مبلمان به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند و خرید مبلمان را برای مشتریان آسان‌ تر می‌کنند، استفاده از مواد پایدار و روش های تولید سازگار با محیط زیست نیز به اولویت بسیاری از تولیدکنندگان تبدیل شده است.

به طور کلی، تاریخچه مبلمان در جهان گواهی بر قدرت نوآوری و سازگاری است، از قطعات دست ساز تا طرح های تولید انبوه، این صنعت به طور مداوم برای پاسخگویی به نیازها و خواسته های مصرف کنندگان تکامل یافته است.
با ادامه پیشرفت تکنولوژی و توسعه مواد و روش های جدید، آینده طراحی و تولید مبلمان مطمئناً آینده هیجان انگیزی خواهد بود.

در انتهای ی مطالبی که در مقاله ی تاریخچه مبلمان در جهان ارائه داده شد، به این نتیجه می رسیم که صنعت مبلمان دارای تاریخچه غنی است و در طول زمان با تغییر در مواد، تکنولوژی و سبک های طراحی به طور قابل توجهی تکامل یافته است.
از قطعات ساده ساخته شده از مواد طبیعی گرفته تا طرح های آراسته با جزئیات پیچیده، این صنعت راه طولانی را پیموده است، امروزه، مصرف کنندگان به طیف گسترده ای از گزینه های مبلمان، از قطعات تولید انبوه گرفته تا طرح های دست ساز و سفارشی دسترسی دارند.
با پیشرفت مداوم فناوری و تمرکز فزاینده بر پایداری، صنعت مبلمان قرار است در سال‌های آینده به تکامل و نوآوری خود ادامه دهد.

امیدوارم از این که وقت خود را صرف خواندن مقاله ی تاریخچه مبلمان در جهان کردید احساس خرسندی داشته باشید، از این که با من همراه بودید سپاسگزارم❤.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *