دنیای مبل

انواع چوب در مبلمان بهمراه روش تشخیص چوب مبل

همان طور که می دانید مبلمان یکی از کالا های اساسی است که امروزه می بایست در هر منزلی وجود داشته باشد، برای خرید یک کالای مهم و اساسی هم می بایست تصمیمات به درستی و طبق اصول گرفته شوند، در مقاله ی آشنایی با انواع چوب در مبلمان قصد داریم به این موضوع بپردازیم که انواع چوب هایی که در ساخت مبلمان بکار گرفته می شوند چه چوب هایی هستند و کدام یک از این چوب ها می تواند برای مبلمان دوام بالا تر و ظاهر زیبا تری به همراه داشته باشند، تا انتهای این مقاله با من همراه باشید تا به خوبی در مورد این موضوعات اطلاعات کسب کنید.

انواع چوب در مبلمان

چوب برای قرن ها به عنوان ماده اولیه برای ساخت مبلمان استفاده میشده است و همچنان هم شاهد استفاده شدن از آن در این صنعت هستیم، نوع چوب استفاده شده می تواند بر کیفیت، دوام و ظاهر کلی محصول نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد.
در این مقاله، برخی از رایج ترین انواع چوب مورد استفاده در ساخت و تولید مبلمان و همچنین خواص و کاربردهای آنها را بررسی خواهیم کرد، خوشحال می شوم از این که تا انتهای این مقاله هم با من همراه باشید.

اسم انواع چوب

در این بخش از مقاله ی انواع چوب در مبلمان با ذکر و بررسی چوب هایی که در ساخت مبلمان به کار گرفته می شوند مقاله را پیش می بریم و سپس به سراغ معرفی ارزان ترین چوب برای مبل و تشخیص چوب مبل و برخی موارد دیگر می رویم.

چوب بلوط در مبلمان

چوب بلوط در مبلمان

این چوب جزو چوب های سخت است، چوب بلوط به دلیل استحکام و دوام، انتخاب محبوبی برای ساخت مبلمان است، شکل ظاهری مشخصی دارد که بسته به گونه بلوط مورد استفاده می تواند متفاوت باشد و همچنین شایان ذکر است که چوب بلوط را می توان در رنگ های مختلف از زرد روشن تا قهوه ای تیره یافت.
معمولاً از چوب بلوط در ساخت میز، صندلی و کابینت استفاده می شود.

چوب ماهون در مبلمان

چوب ماهون در مبلمان

چوب ماهون یکی دیگر از انواع چوب در مبلمان است که این چوب یکی از انتخاب های محبوب برای ساخت مبلمان است، این نوع چوب رنگی پر رنگ و قهوه ای مایل به قرمز و دانه ای صاف و ریز دارد، چوب ماهون به دوام و مقاومت در برابر پوسیدگی معروف است.
معمولاً چوب ماهون در ساخت مبلمان پیشرفته مانند میز ناهارخوری، کابینت و میز استفاده می شود.

چوب گردو در مبلمان

چوب گردو هم یک نوع چوب سخت است و به دلیل رنگ غنی، گرم و شکل ظاهری متمایزش ارزشمند است؛ رنگ آن می تواند از قهوه ای روشن تا قهوه ای شکلاتی تیره متفاوت باشد.
چوب گردو محکم و با دوام است و آن را به انتخابی عالی برای ساخت مبلمان تبدیل می کند، اغلب در ساخت کابینت، میز استفاده می شود.

اگر به اصول دکوراسیون در منزل اهمیت می دهید، پیشنهاد می کنم حتما از مقاله ی نقطه کانونی منزل چیست هم دیدن کنید.

چوب گیلاس در مبلمان

چوب گیلاس یک چوب سخت به شمار می آید و به دلیل رنگ زیبای قهوه ای مایل به قرمز و دانه های صاف و ریزش معروف است، به دلیل دوام و کارایی آن، انتخابی محبوبی برای ساخت مبلمان است.
از چوب گیلاس معمولا در ساخت کمد، کابینت و میز استفاده می شود.

چوب درخت افرا در مبلمان

چوب افرا چوبی سخت با رنگ روشن است که به دلیل استحکام و دوام خود شناخته شده است، دارای دانه ریز و یکدستی است که می تواند از صاف تا مجعد متغیر باشد، چوب افرا معمولا در ساخت صندلی، میز و کابینت استفاده می شود.

چوب کاج در مبلمان

چوب کاج نوعی چوب نرم است که به دلیل رنگ روشن و گره هایش معروف است، به دلیل مقرون به صرفه بودن و کارایی آن، انتخاب محبوبی برای ساخت مبلمان است، چوب کاج معمولا در ساخت قاب تخت، کمد و قفسه کتاب استفاده می شود.

چوب درخت ساج

چوب ساج به دلیل مقاومت طبیعی در برابر رطوبت، حشرات و پوسیدگی، انتخاب محبوبی برای مبلمان فضای باز است، دارای رنگ قهوه ای طلایی و دانه ای مستقیم است؛ چوب ساج معمولاً در ساخت مبلمان پاسیو، میزهای فضای باز و نیمکت ها استفاده می شود.

تا به این جای مقاله ی انواع چوب در مبلمان تلاش کردم به خوبی از رایج ترین انواع چوب هایی که در ساخت مبلمان بکار گرفته می شوند اطلاعات کاملی ارائه بدهم، در ادامه به یکسری مطالب دیگر که مربوط به بحث اصلی این مقاله می شود خواهیم پرداخت، با من همراه باشید.

همان طور که در بالا تر هم اشاره داشتیم، چوب ها قرن هاست که به دلیل دوام زیاد، انطباق و زیبایی طبیعی بیشتر برای ساخت مبلمان مورد استفاده قرار گرفته اند، اما با این حال همه چوب ها هم نمی توانند انتخاب خوبی برای ساخت مبلمان باشند و می بایست مبلمان با چوب مناسب ساخته شود، بنا بر این درک انواع چوب در مبلمان یک موضوع مهم است که این مقاله به خوبی از عهده ی آن بر می آید، پس بدون نگرانی تا آخر این مقاله با من همراه باشید.

ارزان ترین چوب برای مبل

انواع چوب در مبلمان

بعد از این که انواع چوب را مثال زدم و توضیحاتی در موردشان ارائه دادم، قصد دارم به موارد دیگر مربوط به چوب بپردازم.

چوب سخت یا چوب نرم؟

یکی دیگر از چیز هایی که می بایست در مورد انواع چوب در مبلمان درک کنید این است که بتوانید تفاوت میان چوب سخت و نرم را درک کنید.

چوب های سخت از درخت هایی به دست می آید که اغلب دارای برگ های پهن هستند و معمولا بصورت سالانه برگ های خود را می ریزند.
اگر بخواهم در مورد این نوع چوب چند درخت را نام ببرم، می توانم از درخت های بلوط، افرا و گردو استفاده کنم.

چوب های نرم بر خلاف چوب های سخت، از درختانی به دست می آیند که درختانی هستند که همیشه سبز هستند و برگ های باریک تر و سوزنی دارند، برخی از نمونه های رایج برای چوب های نرم عبارتند از درختان کاج، صنوبر و سدر.

اصول چیدمان مبلمان هم یکی از مهم ترین مواردی است که باید در دکوراسیون آن را رعایت کرد، از مقاله ی اصول چیدمان مبل در منزل هم دیدن کنید.

اشتباه نکنید! منظور از این که می گوییم چوب سخت این نیست که این وع چوب ها از چوب های نرم سخت تر و سفت تر هستند، مثلا برخی از چوب های سخت مانند چوب بالسا بسیار نرم هستند، در حالی که در مقابل برخی از چوب های نرم هم مانند سرخدار بسیار سخت تر و سفت تر هستند.
ای طبقه بندی که نرمی و سختی را مشخص می کند بر اساس ساختار سلول های چوبی است.

ارزانترین چوب برای مبل

حال که توضیحات کافی برای آشنایی با چوب ها و انواع آن ها ارائه داده شد، بهتر است بدانید که اگر می خواهید مبلمانتان از یک چوب ارزان قیمت ساخته شده باشد، بهتر است به دنبال مبلمان با چوب کاج باشید.
درواقع کاج یکی از مواردی است که می توان برای ارزان ترین چوب برای مبل مثال زد.

تشخیص نوع چوب مبلمان

در مرحله آخر که بعد از آشنایی و شناختن انواع چوب با آن مواجه می شویم، می بایست بتوانید با کمک برخی موارد انواع چوب را تشخیص دهید و بررسی کنید که مبلمان مد نظر از چه نوع چوبی ساخته شده، این بخش از مقاله ی انواع چوب در مبلمان به همین موضوع خواهیم پرداخت.

  1. بررسی الیاف چوب: یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص نوع چوب، بررسی الیاف آن است، هر چوبی دارای الیاف خاص خود می‌باشد که با مطالعه و بررسی آنها می‌توان نوع چوب را تشخیص داد.
    برای مثال، چوب بلوط دارای الیاف ضخیم و تاریک است، در حالی که چوب بلوط صورتی، دارای الیاف نازک و روشن می‌باشد.
  2.  بررسی رنگ چوب: رنگ چوب هم یکی از روش‌های مورد استفاده در تشخیص نوع چوب مبلمان است، به طور کلی چوب‌های تیره‌تر و بلوطی در ظاهر تاریک و چوب‌های روشن‌تر در ظاهر روشن هستند؛ با این حال، باید توجه داشت که رنگ چوب می‌تواند با استفاده از پوشاننده‌ ها و رنگ‌ آمیزی‌ های متفاوت، تغییر کند.
  3. بررسی نوارهای چوب: بررسی نوارهای چوب هم می‌تواند به شما در تشخیص نوع چوب کمک کند، برای مثال، چوب سرو، نوارهای خطی و با قطر کوچکی دارد، در حالی که نوارهای چوب بلوط به صورت بیشتری تابیده و ضخیم هستند.
  4. استفاده از ابزارهای تشخیص چوب: برخی از ابزارهای تشخیص چوب، شامل میکروسکوپ، تستر چوب و یا اشعه ایکس هستند.

انواع چوب در ساخت مبل

کاربرد چوب در ساخت مبلمان

چوب را می توان به روش های مختلفی در ساخت مبلمان استفاده کرد! در اینجا برخی از کاربردهای رایج در مورد آن آورده شده است:

تکیه گاه سازه ای – چوب اغلب برای تأمین ساختاری در مبلمان، مانند پایه های صندلی، قاب میز و چارچوب تخت استفاده می شود.

ویژگی های تزئینی – چوب را می توان برای ویژگی های تزئینی مبلمان مانند جزئیات حکاکی شده، خاتم کاری و پایه ها استفاده کرد.

روکش‌های سطحی – چوب انتخابی محبوب برای روکش‌های مبلمان مانند روی میز، جلوی کشو و درهای کابینت است، می توان آن را طبیعی، رنگ آمیزی کرد تا به ظاهر دلخواه برسید.

در پایان، درک انواع مختلف چوب و کاربرد آنها در ساخت مبلمان برای هر کسی که به دنبال ایجاد قطعات با کیفیت بالا و بادوام است ضروری است، از چوب های نرم مانند کاج و صنوبر گرفته تا چوب های سخت مانند بلوط و افرا، هر نوع چوب دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود است.

اگر تولید کننده ی مبلمان هستید بهتر است بدانید که هنگام انتخاب چوب مناسب برای یک پروژه خاص، توجه به استحکام، دوام، بافت و الگوی دانه بندی چوب بسیار مهم است، هر نوع چوب به تکنیک های مختلف برش، سنباده کاری و تکمیل نیاز دارد تا زیبایی طبیعی خود را نشان دهد و طول عمر آن را تضمین کند.

وقتی صحبت از ساخت مبلمان می شود، استفاده از نوع مناسب چوب تنها یک تکه از پازل است، توجه به جزئیات، دقت و مهارت در ساخت نیز عوامل مهمی هستند که به ایجاد قطعات خیره کننده و کاربردی کمک می کنند که می توانند در آزمون زمان مقاومت کنند.

در نهایت و در هر صورت بهتر است به خوبی به نوع چوب استفاده شده در مبلمان دقت داشته باشید، از این که مطالب مقاله ی انواع چوب در مبلمان را تا انتها دنبال کردید از شما سپاس گزارم❤.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *